niime 百科
Encyclopedia of niime
niime史 第3話
等身大とOnly One。
niime History Chapter 3
Just the way it is and the Only One
等身大とOnly One。
Just the way it is and the Only One
2019 . 04 . 01
「いわゆるファッション業界的なブランドの打ち出し方はしない。」そう酒井も語るように、tamaki niimeはその真摯なモノづくりの姿勢とそれぞれが2つとない作品たちの価値を、どこまでも自然体で表現する。
創り手としてのその時々の虚飾のないありのままの姿をインスピレーションを交えながら活き活きと魅せる方法論と、大量生産ではない、掛け替えのない1点モノの作品づくりを大切にするに至った理由を、今回の玉木の言葉から聴き取ってみよう。
虚構的な演出をしない
ファッションの世界であれ他の業界であれ、自分たちのブランドや商品を良く見せるためにすごく“演出”をしようとする傾向があると思うんですけど、私たちは全くやってないとはもちろん言わないし、ある程度お客様にわかりやすく伝えるために、インスタグラムにしても何にしても見せ方を考えることはもちろん考えるんですけど、例えばホームページってヴァーチャルな世界だから、何とでも作り込めるじゃないですか?すごい高級感出そうと思ったらモデルとか使ってそうも出来るし、カタログでもホームページでもすごいブランドに見せることは出来るけど、じゃあ、実際にそれを作ってる現場の姿ってなったら、誰も別に構わないじゃないですか。そこに落差があるってゆうのかな?こっちはめっちゃ美しく見せておく反面、現場はボロボロみたいな。そんな虚構の世界観が無意味だと思うんです。
ありのままの自分を見せたい
女が化粧するってゆうのもそこで、毎晩剥がさなきゃいけないもんだったら最初から塗るなよ、みたいな。もちろん美しく見せるために女性は化粧するっていうのが歴史的に続いてるから、それ自体を全否定しちゃってスタッフ全員すっぴんで行けとは言わないけど、でも私は無駄じゃない?って思っちゃう。朝早起きして化粧して帰って来て疲れた〜って言ってまたそれを落とさなきゃいけないんだったら。究極私は“素っ裸派”やから。何も身につけなくても、その人が輝いて見えたり、よい人だと思えるのが理想。
リアルとヴァーチャルの落差をなくす
それと同じように、あくまでもブランディングのための写真は美しく撮るべきだと思うけど、でもその美しさがその写真の中だけでしか存在しないのであれば、作りものというか夢の中の世界、ヴァーチャルな世界だからリアルなものとは違うでしょう?そうゆう意味で私たちが最初の頃から貫いているのは、リアルな世界とネットやメディアでの打ち出しとをより近い状況にすること。Shop&Labのレイアウトやライティングなどリアルな見せ方にも注意を払わなきゃいけないし、もちろんそれを撮影する時には光の量を加減したりだとか、更に美しく見せたいと考えたりはするけど、でも、リアルとネットやメディアでの発信とが全く別物ではなくちゃんと繋がっている様にしたい。
だから創るところであれ、食べるところであれ、売り場であれ全部が、何か売る処だけをやたら豪華にきらびやかに見せて他は薄暗くていい、ってゆうんじゃなくて。まだまだ至らない部分もあるんですよ、もっとレベルを上げたいと思ってるし、もっと魅せるってことを意識したいと思ってるんだけど、リアルな見せ方とメディアでの打ち出しに差がついちゃうのは嫌だから、トータルで上げていきたいと思ってる。そこをブランドとしてすごい気にしてるかな。そこが一緒ですね、って言われたら嬉しい。インスタで見たとおりの現場なんですね、って言ってもらえたら。変にインスタでカッコ良く見せるというのもしたくないし。
なんでこういう考えに至ったか?創り手の、例えば野菜だってそうだろうけど、現場の見えない、誰が作ったのかわからないモノって全然それに愛着がわかないなと思ったの。
Only Oneを目指したそもそものきっかけ
ちっちゃい頃の自分は、まずは消費者として服に接していて、洋品店の経営者だった親と問屋さんに行った時にわぁすごいこれ私に似合うという、選べる喜びがあったんですよ。自分の服を選ぶってことがすごく楽しみだった。毎日違うコーディネートをしようと思ってたから、その頃はすごくそれにハマってて。でもある時好きな服を選んだ後に、同じ服がブワーッて並んでるのに気づいて。これ同じモノいっぱいあるやんと思った時に、同じモノ着る人がいっぱいいるんだ、気持ち悪い…と思ったの。子供ながらになんで同じモノがたくさん必要なんだろう?と思った。自分で特別にいいなと思うモノを探したのに、それが楽しかったのに、おんなじの着る人がこんなにいるんだ、と。だから、その頃からなぜか“Only One”を求めてたんだと思う。やっぱり自分が気に入る、自分のための自分の服が欲しいとその時に思い始めたの。だから今のビジネス・スタイル=“Only One”になったのは、そういう人たちってきっといると思ったから。
完璧なパターンを追求していた
パタンナーとして仕事を始めた頃はすごいパターンにハマってて、ブランド立ち上げた時も他の人には引けない様な無茶苦茶こだわったパターン引いて、パターンの完璧を求めたいって時期が何年かあった。だから美しいパターンとはなんぞや?と、ずっと考えてて。それで結局ブランドとしてはセレクト・メイドでスタートしたんですけど、その人の綺麗なシルエットのシャツになるように完璧に作ってやる、というのを自分の中で目指してやってたんです。だけど、どれだけ完璧なパターンを引いても、着る人の体型がみんな違うから変なシワが出て来たりとか思った様なシルエットにならないってことになるから、無駄だって思ったの。完全に自己満足に過ぎないなと。
誰もが身につけられるモノづくりへ
体型がみんな違うのに、パターンを完璧にしようと思っても、オートクチュールやテーラーの世界に行かない限り、本当の美しさは追求できないと思い知って、考え方自体を180°変えた。だから老若男女だったり、太った人も細い人も着れるウェアだったりという、サイズフリーの、誰にでも着れるモノづくりという思考に、完璧なパターンの追求をやったからこそ行き着いた。“only one shawl”が出来たことで、あ、そうか、服の概念もこっちで良いとなれた感じかな。そうゆう意味ではショールが新たな次元へと引っ張ってくれたんです。
一見真逆のアプローチの様でありながら、2つとないモノづくりという点で、セレクトメイドでのシルエットの追求と、ショール開発以降の玉木の創作とは一貫している。
Shopで1点モノを自ら選び取り購入し身につける。顧客と作品とのそんな特別な関係性、受け手の気持ちの高揚感に想いを馳せる。
創り手でありつつも一貫してピュアな消費者の立場にも身を置けるからこそ、玉木新雌のモノづくりは決して自己満足に陥らず、幅広い支持を集め続けているのだろう。
等身大のまま、嘘偽りのないモノづくりを進化させ、虚飾なく本音で発信してゆくブランドtamaki niime。顧客との確かな信頼と絆を育む所以がここにある。
書き人越川誠司
“Our brand philosophy is not like the one of the so-called fashion industry giants. ” As Sakai says, ‘tamaki niime’ embodies the passion of creation, the value of the one and the only works with its spirit of freedom.
Let me pick apart the words Ms Tamaki dropped throughout the interview about her own theory to mirror the beauty found from moment-to-moment. A dissection of her ‘just the way it is, no-frills style’ journey on how Ms Tamaki has ended up with her non-mass production and the ‘Only One’ creation style.
No frills, no embroideries
In the fashion world or in other industries, in my opinion, there’s a tendency to do excessive “directing” to show off their brands and products. I don’t say we don’t do that at all. We do consider how to display our products on Instagram, and so on. We can overexaggerate our products, for example, on a website if we want to because it is a virtual world. It is not impossible to make products look luxurious using high-end models in catalogues and websites. But think about the environment of manufacturing, that no one cares about. I feel there is a kind of gap there. You know what I am saying. Like showing the front entrance, which is products and brands, beautifully, but the backyard is full of mess. That kind of fake world seems to be meaningless to me.
Show as it is
Like women do make-up daily, I understand why they need to put the make-up on when they know they need to remove it again every single night. Of course, I am not totally forcing our staff to come to work without make-up on since it is historically, and continuously, as traditionally they put make-up on to exhibit beauty in women. However, honestly, I feel that make-up is kind of a waste personally. You know, they’ve gotta wake up early to put make-up on, then they gotta remove it at the end of a long day, again and again. I’m a woman who is as it is. Ideally, I wish people would recognize themselves as glorious and nice people inside without putting anything on.
Bridging the gap between the real and the virtual
In that sense, what we have been trying to do since the beginning brings the real world closer to the Internet and media world. Paying attention to how to exhibit our creations realistically, such as the layout and lighting of Shop & Lab is an important matter to us. Of course, when shooting them, we must adjust the amount of light and want to make it look more beautiful. As well, we want to make sure the Internet and media versions are not entirely different; instead they are consistent and seamless between them.
Unlike the places where products are sold being luxurious and fabulous, where to create, eat and sell should be be darker or less tidy. That is not what I want it to be. Of course, I know, there are many things we could do better, and I am hoping our brand levelling up succeeds; I also want to focus on how to exhibit our creations. Because I want to avoid the gap between realistic and promotional exhibition, I am approaching how to elevate our brand as a whole. That is the thing I really am concerned about. I’d be happy if people say, “there is no gap (between the real one and the promotional one.)” I hope people say that it is exactly the same site they saw on Instagram. I don’t want to show our products to look weird on Instagram, which is kind of uncool.
How did I come to such an idea? I thought that if we don’t know where it is made and who made it, we couldn’t feel that glue to the products we enjoy. Like how knowing how the fruits and vegetables we eat are harvested and grown helps our enjoyment.
The day to set the goal to create the Only One.
When I was a little girl, I observed clothing as a consumer. I enjoyed choosing outfits when I went to wholesale stores with my parents, who were boutique owners. It was such fun choosing my own outfit. I was very into coordinating different outfits every day. But, one day, I noticed that there were tons of the same clothing displayed in the store. When I realized that what I had was already everywhere, I had a strange and unpleasant feeling. I was just a little girl but wondered why so many of the same things are needed. I searched for something special to me and enjoyed doing it, but in reality, those same things will be worn by so many people out there…oh, no. That was how I felt. I guess I have been seeking “the one and the only” from then on, somehow. From then on, I started wishing to get my own clothing, just only for myself, that I really fell in love. So, there must be others who wish the same. This idea has led our current business philosophy, “our business style = the “Only One” (the one and only)”.
The pursuit of the perfect pattern for clothing
When I started working as a pattern maker, I was hooked on amazing patterns. Years later, when I launched my own brand, I was seeking the perfection of a pattern that was so irresistible that other people couldn’t resist. And still, I have been thinking about what the beautiful pattern really is. That is why our brand was started as “select-made” (similar to “made-to-order”). I was trying to make a perfectly fitted shirt with a beautiful silhouette for that person. However, no matter how perfect a pattern is drawn, because the body shape of each individual is different, strange wrinkles will come out, and it will not be like the silhouette you imagined. So, I felt that drawing a perfect pattern is wasteful. I feel that is nothing but self-satisfaction.
The transition to the real clothing that anyone can wear
Although the unique body features that all of us can be different, no matter how hard we create the perfect patterns, we realized that it is impossible to pursue true beauty without going to the haute couture and tailor worlds, so we shifted our mindset 180 degrees. Our design has come together because we did not give up the exploration of the perfect pattern concept, that is gender, age, and size-free: anyone can wear and look good, kind of clothing. After we designed “only one shawl”, we realized that not only accessories but all clothing can be like “only one shawl”. I guess, in other words, the shawl pulled our design up to the next level.
While the opposite approach is evident, in terms of the one and only creation, the pursuit of the made-to-order silhouette and Tamaki’s creations after the “only one shawl” has been consistent.
Selecting and purchasing the one and only items. Then, wearing them. Imagining such a special relationship between the client and the work is an uplifting feeling that the client has when they acquired one.
Tamaki Niime is a creator who naturally does not lose the common consumer mindset. This is key as to why her creation has never been about self-satisfaction and kept her a widely supported artist.
As for staying the way it is, the evolution of her creation by being genuine and authentic in how she exhibits her creation with a no-frilled real voice. This is the brand, “tamaki niime.”
Original Japanese text by Seiji Koshikawa.
English translation by Adam & Michiko Whipple.