niime 百科
Encyclopedia of niime
“新雌”誕生の時。
「女性が活躍できる、新しい社会を創っていきたい。」
The story of “新雌 (niime's)” birth. - "To create a new society where women can shine."
「女性が活躍できる、新しい社会を創っていきたい。」
2018 . 07 . 15
新しい時代の女性像を創り出し、自ら体現してゆく。2004年、ブランド立ち上げに伴い付けられた“玉木新雌”という名には、単なるファッションブランドの概念には収まりきらない、玉木自身の深い想いと理想が込められている様に思える。
モノづくりの意欲と希望に満ちながら、かつて大手企業の新卒社員として社会の現実にぶつかった玉木。若き日々を語る彼女の言葉から、「tamaki niime/玉木新雌」創設に至る流れを紐解いてみたい。
玉木「会社で働きながらも、ちょこちょこっと自分なりに家で服を作ったり、色々なモノづくりはしてました。元々独立したいという想いはあったんですが、やっぱり実社会というところを経験しない事には、何もわからないままって事ではダメだから、社会の仕組みを学ぶためにも働きたいと思って会社勤めをして。その中でパタンナーという職種で就職したのは、これからは手書きのパターンじゃなくてCADを使ってやっていくんだろうなという時代だったから、その技術を習得したい、またひとつ自分のレベルを上げたいっていう目的がしっかりと根っこにあった事と、モノづくりの工程は学生時代に習ったけれども、それが世の中にどういう風に組み込まれていて、どういう会社やひとを経て実際にモノが出来上がり、販売にまで至っているのかという仕組みそのものはまだ部分的にしか見た事なかったので、全体の流れを知りたいと。その意味ではモノづくりをしている会社の中に自分が“潜入”する事で色んな調査が出来る、その会社を選んで良かったなというところは、生地っていう、その時点ではまだ私の中で格段に興味があった訳じゃないけど、生地商社が母体のアパレル事業部だったからこそ、ほんとに観察しようと思えば生地づくりに関しても詳しく知る事が出来るかもしれないという自分の中の微かな希望と、けっこう大手の企業で同期が10人くらいいたのかな?デザインという、モノづくりに関わる同期が10人弱ほどいたからこそ、生地のデザイナーもいたし、トレンド・リサーチ部みたいな世界中のコレクションを見に行って調査してそれを発表する様な人たちもいたし、私と同じようなパタンナーもいたし、服のデザイナーもいたという環境で、その同期から教えてもらう事で、あ、そうかこの会社ってこうやって回ってるんだ、っていう色んな情報を収集出来たのも自分の中では良かったと。他にもそれまでは全然知らなかった品質管理部とか。私は属してなかったんですけど、不良品が上がって来た時にどういう対処をするか?というところでも、それだけの専門の部署があるんだとか。サイズ展開をする時にパタンナーとは別にグレーダーっていう、グレーディングをする部門が別にあるんだとか、実際に会社組織の中で働かないとわからないところがすごく具体的に見れて。やっぱり一年っていうワンシーズン、日本の四季があるからこそ、春夏秋冬に展示会があって営業マンが販売してっていう流れを観察するためにも1年間はいないと、というのはありました。」
― そこは目的がはっきりしていたんですね。
玉木「社会の嫌な側面、男女雇用機会均等法があっても女はダメ、男ならいい、男女の扱いの差に、これが世の中なんだと思い知らされた事とか。意外と実際にモノを作る役割であるパタンナーのポジションって低いんだ、とか。営業が偉くてデザイナーの立場も上で。世の中平等にしたいってゆう…威張っている人間が好きではないというのもあって…なるべくフラットに、皆んながいるから会社が成り立っているんだから、誰がエラくて誰が下とか、そうゆうのがすごく嫌いだったからこそ、ああ、でも世の中ってこんな風に成り立っていて影で皆んな文句言ってるんだと、そういう“荒んだ”大人たちの姿を見て、そんな大人には私はなりたくないっていうのがすごく強かったかな…。だからこそ、自分の会社はそうじゃなくて、こんな会社にしたいっていうヴィジョンがしっかり根に持てたという意味では必要な期間だったと思います。もちろん私はそこの会社しか知らないから、他でもっと良い処もあるのかもしれないけれども、自分が携わったところと自分の周りの色んな人から得た情報から推測すると、社会ってゆうのは大したことないな、荒んでいるなというのが実際のところであって。そうじゃないワクワクする様な会社にしたい、その当時はまだ会社設立のイメージまではなかった訳だけど、自分がそうゆうのじゃない働き方がしたい、という風に、“アンチ”でスタートしているところはあると思います。それだからこそ、ブランドを立ち上げる時に、どんな服を作るか?ではなくて、どうゆう自分でいられるか?っていうところがすごく大事だと思ったんですよ。だから「玉木新雌」ってゆう、新しい女性として活き活きワクワクする、もう何かに叩かれてちっちゃくなってる自分じゃなくて、自分らしく自分が楽しいと思える仕事でちゃんと食べていけるという様な、そんなブランドになりたいという想いがすごく強かったと思います。そうして「tamaki niime/玉木新雌」というブランド名を付けたんです。」
2004年、tamaki niimeがスタートした当初から玉木の内にあった理想のモノづくりの環境、それと同時に、受け持つ仕事に関わりなく皆んながフラットな立場でチームとして機能してゆく組織づくり。それが今大きくShop&Labにおいて展開しようとしている。
玉木「今年から新卒社員を採用しているんですけど、最初は家族単位から始めて徐々に人を増やしていって、やっと組織としてある程度のカタチになってこれたから、学校に対して新人採用するから来て下さいと求人を出せる様になってきたというのがあって。自分が専門学校を卒業して社会に出た時にうわぁイヤだと思ったっていう経験があるからこそ、今はどうか知らないですけど、その荒んでいる世界に行ってからウチに来るんじゃなくて、もちろんそれも経験として大事だし“アンチ”になってこっちに来るっていうのもアリだけど、別にそういう荒んだ中でもやっていける人ならウチに来なくてもいいかなとも思って。」
― ワンクッション置かず、もうダイレクトに…
玉木「純粋な学生であればあるほど、モノづくりにすごく情熱を持っていれば持っているほど、多分現実社会に出た時にその夢と現実のギャップにすごく苦しむと思うんですよね。私もすごく苦しんだし。それでもそうするしかなくて、そこに妥協するしかないじゃないですか。生きていくためには。でもそんな風に自分を偽るような事って本質的な意味では人間として良くないでしょ?活き活きとしたままモノづくりする、それが一番大事だからこそ、純粋な、世間擦れしていないピュアな状態でウチに来て、そのままそのピュアさをどんどんどんどん磨き上げてモノづくりというところに特化させていけたら。それが良いと思ったので、専門学校や大学新卒の人たちをしっかり採っていこうと決めました。」
― 玉木さんの経験した会社勤めというのは社会勉強であり、一種の“リサーチ”ですよね。後にワクワクしながら自分らしく仕事をし、理想のブランドを立ち上げてゆくための準備期間というか。その頃の酒井さんはどんな?
玉木「相変わらず独自のリサーチというか周囲を観察してたな?」
酒井「その頃の僕はというと、ずっとバイトやったりしてて、そこの職場に入るとだいたい周りを見渡して、どうゆう人がどうゆうポジションにいて、どうゆうバランスで仕事がオペレーションされてゆくか?それに伴ってどうゆう結果が導き出されてゆくか?というところを自分でこう…なんてゆうか、そこは感覚的な部分やから、しようと決意しなくても勝手に頭がそうなるんですよ。ピピピッと。」
玉木「スキャンする(笑)。」
酒井「ある程度仕事を見極めたら、だいたい3、4ヶ月くらいで辞めてたんですよ、理解出来てしまうから。例えば職場で僕の前を走っているスタッフがいるとして、抜いてやろうと思って仕事に没頭するんですよ。その間に周りの状況も把握するんですけど、抜いてしまったら、もう興味がなくなって。はい次と。」
― 天才肌なところを何か感じますね。
酒井「玉木と一緒にブランドをやろうってなった時に、それまでバイトの経験しかなかったので、お前社会人というのはなぁ…って親戚の人たちから言われ続けたきてたので、社会人ってどんなもんなの?って職安で紹介されたある撚糸会社のトライアル募集があって行ってみたんです。面接時にそこの社長さんに僕が社長になる事は可能ですかと聞いたんです。なれるという返事でした。それで自分に課した事があって。1ヶ月というスパンを設定して人と必要以上に喋らず、全身全霊を込めて仕事に集中すると決めて。生産効率で同僚を追い抜こうと。そしたら半月くらいで色んな事を任せられ始めて、酒井君社員にならない?と。社会人ってこんなに簡単なの?こんなに簡単に人に任せるのか、って。それである程度社会人の仕組み的なのは理解したので、辞めますと。その時に社長から、機会があったらいつでも戻って来ていいよ、と。それが社会における「信用」ってやつでしょう?それが得られたからハイ終わり、と。」
― そんな経緯で玉木さんも酒井さんもそれぞれに社会に対する見極めが出来て、「tamaki niime/玉木新雌」というブランド名で行くとなった、その時の話を。
酒井「ストリートカルチャーやファッションにマニアックなほど詳しい当時の仲間達と新しい女性像ってこんな感じかな?とあれこれネーミングやロゴを考えてましたね。」
― 玉木さんの想う新しい女性像だったり、社会に対するアンチ、異議から出発してこんな風にブランドをやりたいと理想を掲げるところに酒井さんも反応したという事ですか。
酒井「はい。でもそんな風に僕が深く考えていたかと言うとそんな事はなくて、玉木がこう想うのなら、こうゆうイメージじゃないの?ってゆう。」
玉木「コンセプトを一緒になって考えるというのではなくて、芯は私自身がやりたい事。そうするためにじゃあロゴはどうするか?とか酒井に投げる。するとこれとこれで行こうか、うん良いんじゃないとか、二人の間でキャッチボールが始まる。」
― すんなり決まったんじゃなくて「玉木新雌」という名前にしてもロゴにしても、試行錯誤があったわけですか?
酒井「大体は僕が考えますね。で、玉木に見せてOKかどうかというところですね。現在のロゴもショールでいくと決めてから考えたんです。」
玉木「「新雌」は私やな。“新しい”を使いたくて。男性の名前に雄はよく使われているのに、雌の字の付いた名前はネットで調べてもヒットせず見当たらないのもあって。そこはけっこう、すんなり決まったな。」
酒井「うん、すんなり決まった。」
玉木「niimeの“me”の字は“雌”が良いか、芽が出るの“芽”が良いかは最後まで悩んだんですけど、新芽だとポワ〜ンとしてて可愛い過ぎて良くないって。ウチらっぽくない。社会にアンチを唱える私たちには(笑)。雌の方が、なんでメスやねん!?ってツッコミたくなるところも良いかと。」
― 「新雌」と書くと凛とした雰囲気もありますね。
玉木「“芽”は無難過ぎるというか。二者選択の場合は尖ってる方を選ぶ様には大体してます。名前さえ決めれば、何かしら始まるだろうと。その当時ブランドをやると言ったからって、具体的な作品があるわけでなし。販路があるわけでもなし。何もなかったけど、いや何かできる、と。」
未だ見ぬ未来に確信を持ちながら、旧態然とした社会の有り様に対する異議と新しい時代の理想を内に秘め、2004年、こうして玉木と酒井によるブランドは産声をあげたのだった。以来、揺るがない信念に貫かれ、「tamaki niime/玉木新雌」は弛むことのないモノづくりの追求と成長を続けている。
書き人越川誠司
Tamaki Niime created a new era of the female image, and she has embodied it herself.
The brand name “玉木新雌 (tamaki niime)”, which was named in 2004 at the time her brand was launched, seems to have deep thought and ideal of Tamaki beyond the concept of a fashion brand.
Even having motivation and hope, Tamaki once collided with the reality of society as a new graduate employee of a major company. I would like to know much more about how ‘tamaki niime/玉木新雌’ was founded from her words at a young age.
- Tamaki
- When I was working for a company, I created some clothes and other various things at home. I was initially planning to have my own company, but I didn’t know much about society, so I decided to work to have real experience to understand the social structure. I got a job as a pattern maker because it was a time when you used a CAD instead of drawing by hand. I wanted to master the technique and also I wanted to upgrade my skills. That was my goal. I had already learned how to create when I was a student at a technical college; however, I didn’t know how the creation fit into society. I knew the system in part; how the companies and workers actually make and sell, but I wanted to understand the whole flow. In that case, I could infiltrate the company to research. A point in favour of the company was its fabrics; I was not very interested in it at that point. It was a fabric trading company that has a division dealing with clothing. I had a small hope that I might be able to learn the details if I wanted to observe how to make fabric. Also, it was a major enterprise, and almost ten other designers who are related to design and creation joined around the same time. Some were fabric designers, the others were trend researchers who go to other countries to research the collections and go public. There are some pattern makers like me and clothing designers. In that situation, I learned a lot from those who knew how to run such an enterprise. It was an excellent opportunity for me. I didn’t know about quality control departments at all because I did not belong to one. I first learned that there is a particular department to handle defective pieces. There is another department to grade the size; called a grader which is different from pattern makers. Because I was working for a corporation, I was able to examine the whole system in detail. We have four full seasons here in Japan, there are exhibitions each season; spring, summer, fall and winter. I needed to see the flow; how salespeople go to sell clothing, so I had to stay at least a year.
– You had a clear purpose.
- Tamaki
- I hated an aspect of the company; despite the enactment the Equal Employment Opportunity Law, I learned there was no equal opportunity for woman and men in the real world. Unexpectedly pattern makers’ positions were low even though its role in creation is essential. Sales individuals and designers’ positions were considered more important. I’d like our world to be equal… I don’t like the people who dominate. Each worker has each role so essential to a company… I hated the idea that someone is in a high position or low position. Everybody complained, but that’s how it was. I didn’t want to be an insensitive person like most of the adults. So I wanted to have my company and it a vision that is clear and encompassing. It was a necessary period in understanding for me. But that’s the only company where I worked so I might have had a different experience if I went to a different company. From what I could see from the company I belonged to and the information I got from the people around me, society is callous and not much else. That’s what I came to understand. I wanted to make a company which is full of excitement and energy. I didn’t have a sound image of the establishment of my company back then, but I wanted to work to be unlike them. I started from an ‘anti-image’. That’s why, when we started our brand, it was an important point to be how I am, not what kind of clothes we make. As “玉木新雌 (tamaki niime)” – a new woman who is excited and energetic, I hoped our brand to be the career which is full of enjoyment, self-esteem and that’s how I would establish myself. That’s how I created ‘tamaki niime/玉木新雌’ as our brand.
It is Tamaki’s ideal environment of creation since she launched ‘tamaki niime’ in 2004. At the same time, creating an organisation where everyone functions as a team in a fair and equal environment regardless of the job they handle. Now that it is going to be widely deployed at Shop & Lab.
- Tamaki
- We’ve just started hiring new graduates this year. We originally started as a family business and gradually increased by adding other staff. We became an organisation and finally, we recruited new people to the school. I had an experience that I felt disgusted with when I first graduated from school and entered the world of work. So, I think it is ok that if the worker chooses our company after they experience the rough world or they become anti and then select our company; but the people who can survive in that kind of society have no need to come to our company.
– Directly…?
- Tamaki
- If the students are more pure and have passion for creation, they suffer worse in the gap between their dream and the reality that they come to face in today’s society. Actually, I did. I had no choice but to compromise in order to survive. But it is not right to live in a fake reality if you lie to yourself. Lying to yourself is not good for us as human beings. It is most essential to be lively and create. Since that’s the most important thing, I wish they come to us in the condition of non-calculative attitude and brush up the purity specialise more and more. So we decided to choose staff that are newly graduated.
– Tamaki’s experience of company work is learning a lot about society. Is it kind of a “research” right? It was a preparation period to get excited to do your job and to start up the ideal brand, isn’t it? What was Sakai like at that time?
- Tamaki
- You were having your original research and observing your surroundings as usual?
- Sakai
- At that time, I was working as a part-timer. I observed the people around me; what kind of person is in a specific position, how the job is operated in a balance and leading the results. I don’t know how to say… but my mind works in that manner. I didn’t decide to do it but my sense of things.
- Tamaki
- Like scanning. (laugh)
- Sakai
- When I figure out the work to a certain extent, I usually quit in about three or four months, because I could figure out. For example, if someone is ahead of me in my workplace, I decided to work hard to overtake that person. In the meantime, I also grasp the circumstances, but once I’m ahead of him or her, I am no longer interested and just move on to the next thing.
– I feel you have a sign of genius.
- Sakai
- When I was about to launch a brand with Tamaki, my relatives worried and talked about being ‘a responsible member of society’ because I only had experiences of a part-time job thus far. ‘What is a responsible member of society?’ That was the question. I was introduced to a job trial at an employment information centre. It was a twine maker company, and I asked a boss at the interview if I could be the head of a company. The answer was ‘Yes.’ So I set a goal for myself. I set myself a span of one month and decided not to talk to other workers unless I have to and devote myself to my job with whole-hearted spirit. It was to be ahead of my co-workers by production efficiency. After half a month, I was assigned more jobs and asked to be a full-time employee. I thought it was way too easy to be a responsible member of society. Isn’t it too easy to delegate jobs to someone? So I decided to quit because I understood the structure of ‘the responsible member of society’. The boss told me to come back if I wanted to. That is the responsibility in the society, isn’t it? I completed the goal. That’s it.
– In such circumstances, Tamaki and Sakai could judge society individually, and it came to go with the brand name ‘tamaki niime/玉木新雌’. Would you tell the story behind it?
- Sakai
- I was thinking about naming and logos as a new female image with my colleagues at that time who are very maniac-savvy about street culture and fashion.
– Does that mean that you responded to Tamaki’s new idea of a female image, from opposition to society, starting with an objection and placing the ideal as a brand?
- Sakai
- Yes, I deeply pondered about it, as there was no such thing. It was more like an image that was based on Tamaki’s idea.
- Tamaki
- We are not thinking about concepts together; the core is what I want to do. I simply ask Sakai what the best logo that follows what my idea is. Then he responds, and I agree… just like catch.
– Was it a smooth decision to name “玉木新雌 (tamaki niime)”, and the logo, or was there trial and error?
- Sakai
- I think most of the time, I’m the one who thinks and shows it to Tamaki to see if she likes it or not. I thought up the current logo after deciding the shawl.
- Tamaki
- I’m the one who decided “新雌 (niime)”. I really wanted to use “新しい(new)”. Although “雄 (male)” is commonly used for male names, names with “雌 (female)” are not found on the net. So that was not difficult to decide.
- Sakai
- Yeah, smoothly.
- Tamaki
- The character of ‘me’ in niime was a difficult decision; whether “雌 (me)” or “芽 (me) “. “芽 (me) ” means ‘bud’. But it was too cute for us. Because we have an anti-message against society (laugh). Why “雌 (female)”, you know? It gets attention, doesn’t it? (for us who advocate anti-society in society) (laugh). Where does a female want to think about what women say?
– There is also a refined atmosphere with “新雌 (niime)”.
- Tamaki
- 芽 (bud) “was a too safe choice, I guess. When it comes to either-or, I’d rather choose the distinct one. Once we choose the name, I believed that something would start anyway. Even when we said we would start the brand, we didn’t have specific works. There was no market. We had nothing. But we knew we could do something. “
Original Japanese text by Seiji Koshikawa.
English translation by Adam & Michiko Whipple.