niime 百科
Encyclopedia of niime
niime20分対談
「遊び」について〈後半〉
niime’s twenty-minute talk
About ‘play’〈part 2〉
「遊び」について〈後半〉
About ‘play’〈part 2〉
2019 . 11 . 01
「niime的遊び論」その続き。白熱のトーク、ふたりの“遊び方”の違いも今回は浮き彫りに。
玉木「今やってることをいかにオープンにしてゆくかが大事だなとは思うよね。カッコつける必要もなければ、媚びるつもりもないんだから。」
酒井「最近インスタのハッシュタグで#tamakiniimeって入れて、その後に#lifeって入れてるんです。最初#fashionにしてたんやけど、なんか違うなと。そもそもこれは生活そのものやなと。そうじゃない?」
酒井「今の子らって、親から中途半端に与えられたスマホでゲームを大事大事に遊ぶやん?なんつぅかなぁ…。」
玉木「あんまり子どもに触れてないからわからん。確かに携帯ばっか見てる印象があるけど。」
酒井「携帯ばっか見てるし、なんかっつったらゲームやし。ま、今の時代ならではなんやろうけど。」
玉木「それがホントの脳の活性化になってるんだったら良いと思うけど。与えられてるものから…」
酒井「そうねん。ただ与えられただけやから、暇つぶしになんとなくゲームってだけで、だから、うわっその発想なかったな、ってゆう発想ないもん。」
― 常識外れな遊びがないと。
酒井「今って全部が制限かかってて、子どもの冒険を容認出来ないもんな。」
玉木「守りばかりや。“平和ボケ”なんですよ。だから守りに入るねん。」
酒井「だから本気で遊べないじゃないかな。」
玉木「心配ばっかりしてる。もしも何かがあったらどうしようとか、もしも何々やったら困るからとか、予防線ばかり張ってるから面白くなくなる。」
―『トムソーヤーの冒険』だとか、子どもが主人公の冒険小説なんかも理解されなくなって来るかも。
玉木「うん、冒険って何?ってなっちゃう。そうゆうこと出来ないから。(酒井に)子どもの時はちっちゃい冒険を毎日してたってことやろ?学校の帰りに。」
― 道草して。
玉木「山行って遊ぼうとか、今はそれが無くなっちゃったから。…ヤバイやん!」
酒井「うん。」
玉木「枠をハミ出ようという人は少なくなっちゃうし、発想が柔らかい人も少なくなる。」
酒井「だから常識的な枠組みをブッ壊すじゃないけど、既成の概念をブッ壊すみたいなさ。したら遊びに繋がるんじゃねえかなと思う。」
玉木「ウチでは仕事を与えないもんね。」
― ? と言いますと?
玉木「だから、ウチでは、あなた今日これやりなさい、みたいな仕事のやり方はしてない。」
― そうなんですね。
玉木「チームとして何をすべきかという概念みたいなものは各チームごとにあるし、スタッフ皆んな担当もあるけど、何をやるかみたいなところは、もう任せてるよね。それぞれが考えれば良いから。」
酒井「うん。」
― なるほど。
玉木「でも確かになぁって思った、今。私は基本的にはワクワクしながらやってみたい人やから何でもやるけど…その違いがあるんじゃない?」
酒井「なに?」
玉木「玉木新雌を増やしたいって今考えてるじゃない?」
酒井「うん。」
玉木「私なんかより皆んな勉強してるし、皆んな賢いけど、私と何が違うんだろう?とずっと考えてたんだけど、あ、やってみないんだ、と思って。」
― やってみない?
玉木「皆んな知ってはいるけど、やってはいないというか。」
― う〜ん。。
玉木「その違いは大きいかもしれない。」
― 玉木さん、実験好きですもんね。
玉木「あんまりくどくど考えてるよりは、私はやってみようと思うけど。だって、やってみなわからんから。」
― 今は情報仕入れて納得しておしまい、みたいな時代になってきてるのかも。
玉木「私の場合は情報を入れることとやってみることはイコールなんだけど、それにプラス、やってみることも情報収集ねん。」
― はぁ〜…なるほど。
玉木「自分のやりたいこと、オリジナリティにするすべを、やってみながら考えるという感じやから。情報を入れて終わるってことはない。」
― 手も足も使って自分のモノにして…
玉木「一回自分でやってみて、ここはこうした方が可愛くない?とか、変えていく感じかな?完成するまでの過程の“何か”を変化させ…ここをこうゆう風に出来たら面白いかなとか、自分でやってみるのは思考するためだから。単に、こうやってこうなっちゃったよという情報からは何も得られないというか。」
― 自分のオリジナルを生み出したいというのが常にあるわけですよね。
玉木「そう、常にそれを目指してるから。」
― 完成してすでにあるモノはヒントでしかないと。
玉木「うん。そこからどう調理するかの、素材みたいな感じ。だから出来る出来ないの判断も含めて、やってみるってことがないと。」
― “遊び”についての今回のディスカッションで改めて思ったのは、酒井さんはやはり0から1をつくる人で、玉木さんは1から2とプラスアルファを加えていく人で…
玉木「そこに“遊び”を見い出す!」
―“遊び”の価値は玉木さんも酒井さんもすごく重要視してるんだけど、アプローチが違う。
玉木「全然違う。だから酒井は子どもの時にあれこれ考えて遊んでないと言うけど、私は子どもの時からそうゆうこと考えてんねん。」
酒井「俺は考えてないもん。」
玉木「だから人それぞれ皆違うってことが言いたかったの!」
―だからやっぱり食い違いが(笑)
玉木「そうそう。」
酒井「もっと直観的やし。」
玉木「あんた今も直観的やん!」
酒井「うん。」
玉木「だから、子どもだったから直観的やったわけじゃないんやって。酒井の場合は今もそうだから。だから人って変わらないと思うねん。」
酒井「いや、根本的なとこは変わらんのやけど、皆んな大きくなるにつれ変わっていくんやと思う。」
玉木「普通の人はね。」
酒井「おまえはもうちっちゃい時からそのまま大人になってるんや。」
玉木「私ほんとに子どもの時からこうやって無茶苦茶考えてたもん。」
酒井「俺もちっちゃい時からこのまんまや。」
― 子どもの時には豊かな遊びをしてても、社会に出たら常識に縛られる大人って多いと思うんですよ。
酒井「やっぱり遊ぶってことが根本なんやて。今そうじゃない人って子どもの頃はそうじゃなかったはずねん。そうなって来たんやと思う。」
玉木「刷り込まれていくってことか。習慣から。」
酒井「俺の場合自我が強いから、子どもの頃からブレなかってん。」
玉木「私も全然ブレてない。」
― そこは2人とも自分を曲げたり、やりたいことにブレーキを掛けたりして来なかった人たちですよね。
酒井「ある意味不器用なんやな。開けっぴろげ過ぎて。上手いこと立ち回れない。」
玉木「大人を演じれない。」
酒井「大人になり切れないから。」
玉木「大人になり切りたくない。そこまでしてビジネスやる価値ある?ってなるじゃん。」
― 媚びたりだとか駆け引きだとか…。
玉木「そこまでして事業大きくするんなら、今のままでも食べていけるしこれでいいじゃんと思っちゃう。」
― でもそういうしがらみとかに囚われていたんではもう立ち行かない時代になって来てると思うんです。
玉木「オープンにしてゆくことが大事だなとは思うよね。カッコつける必要もなければ、媚びるつもりもないんだから、今やってることをいかに…例えばだけど、社内でLINE WORKSでやり取りしてる情報だって、ウチのお客様に見えても全然いいと思うし、その方が共有が楽ちんに出来るならその方が良いと思うから。ここまでは内部に保留する、ここからはお客様に発信するという区分けをする必要すらないなと。」
― オープンにしてゆくことで単なる情報提供ではなくて共感が育まれてゆくのではと思います。
玉木「とにかく“遊び”やな、これからのウチの課題は。」
酒井「いかに遊べるかやな。俺らは遊んでるから。」
玉木「来年からチームごとに畑を振り分けることにしたんですよ。」
― 良いですねぇ。
玉木「好きな野菜植えればいいから。それが生きるってことでしょう?仕事じゃなくて。食べないと生きられないから。」
酒井「最近インスタのハッシュタグで#tamakiniimeって入れた後に#lifeって入れてるんです。最初#fashionにしてたんやけど、違うなと。そもそもこれは生活そのものやなと。そうじゃない?」
玉木「だから、生きることは“遊び”なの。」
書き人越川誠司
Niime and Sakai’s discussion about “play” continues on, and it hasn’t ceased heating up. We have found that they have their own distinct differences in how they ‘play’.
- Tamaki
- I believe it is crucial to be open as to what we are doing now. We don’t need to show off how we are doing or to impress others.
- Sakai
- I recently put #niimetamaki on Instagram and then put in #life. At first I put in #fashion, but I felt it was not right to do so, because this is an essential fact in our lives, isn’t it?
- Sakai
- Children nowadays play with the smartphone games that parents give them, and they love it! I don’t know how I could explain…
- Tamaki
- I don’t know much about it, because I don’t have kids around me. But I have the impression they always focus on their smartphones.
- Sakai
- They always watch their smartphones. Whenever they have time, then the first thing they do is playing games. It’s a pretty common thing now.
- Tamaki
- If the things kids are given are suitable to activate their brains, I wouldn’t complain, but…
- Sakai
- I agree. Computer games are just offered to kids. They just waste time playing games. I don’t really recall any thrilling creative playing by kids nowadays.
——-You mean there’s no unique creative playtime?
- Sakai
- Nowadays, there are limitations or rules on anything they do. We don’t allow them to have adventures.
- Tamaki
- Yeah, kids are too protective! We take peace for granted. So they become passive.
- Sakai
- That’s why kids cannot play seriously.
- Tamaki
- They are always worried about something. They are afraid something will happen, or they will get into trouble. They always take protective lines. That’s why everything makes it boring.
——There may come a time no one understands kids adventure stories like “The Adventures of Tom Sawyer.”
- Tamaki
- Yeah, kids would ask what adventures are. Because they cannot have that experience. ( to Sakai ) You mean when we used to explore here and there on our way home after school every day when we were little kids?
——Loitering on their way home.
- Tamaki
- We used to go exploring on mountains, but there are no such places anymore. It is so sad!
- Sakai
- Umm.
- Tamaki
- That’s why many people have a hard time getting out their comfort zones and trying more flexible ideas.
- Sakai
- Sakai: Why don’t we break the framework of ordinary senses to get rid of made-up concepts? That would help our staff to try connections with “play”?
- Tamaki
- We are not offering jobs to do.
——? What do you mean?
- Tamaki
- In our company, we don’t give our staff exact ideas about what they are supposed to do today.
——I see.
- Tamaki
- In each team, they have concepts what they should do, and each staff has assignments. We trust and depend on them what kind of things they do because they could create their own ideas.
- Sakai
- Yeah.
——I see.
- Tamaki
- Actually, I understood it clearly now. You see, I myself am a person who wants to be excited to try anything, but there is a difference with each person how much enthusiasm he or she has.
- Sakai
- For example?
- Tamaki
- We have a desire for our staff to have the same hopes as Tamaki Niime.
- Sakai
- That is true.
- Tamaki
- You know, I think our staff study more than me, and they are smart, but I’ve been thinking of the difference between my workers and me, and I came to know that they dare not reach out trying.
——They dare not try?
- Tamaki
- No! They do have ideas, but they don’t try to do them.
——Umm.
- Tamaki
- Those differences might be significant.
——Tamaki, you like to experiment, don’t you?
- Tamaki
- I love to do it, more than just thinking over and over. Because we don’t know how it comes out as results without doing.
——-Today, we get information to make us satisfied, and that’s it all about.
- Tamaki
- For me, getting information means doing it. So, getting information includes actions of collecting all those pieces of information.
——Oh, I see.
- Tamaki
- I get ideas while I experiment to get to know the ways of my originalities. I never want to end it just by acquiring bits of information.
——-You want to use your hands and legs to make the ideas belong to you.
- Tamaki
- I do it first by myself to see what I want. I try to change several ways in my ideas, for example, if this way may be cuter or not. In the process, I change somewhere here and there until I am complete, and I search for exciting ways. I experiment with making my mind work. You wouldn’t get anything from only knowing the information to tell you that this way would give you this result.
——You always want to have a desire to make your own originality.
- Tamaki
- Exactly! That’s what I want for. I always search for it.
——The complete objects are only hints for you, aren’t they?
- Tamaki
- Yeah, they are only ingredients how we can cook for it. So, we have to reach out trying, searching for possibilities to know if we can succeed or not.
——I have found out in this discussion of “play” that Sakai is a creator from zero to one, and Tamaki is a creator adding one to plus two and more.
- Tamaki
- Yeah, we will find joy for playing there!
——Both of you find the importance of playing, but each of you takes different approaches.
- Tamaki
- Exactly. We are different. Sakai says he didn’t plan to play when he was a child, but I have been considering how I should play since my childhood.
- Sakai
- No! I haven’t thought about it at all!
- Tamaki
- That’s all I meant. Each one of us is different.
——There is a difference between you. (laugh)
- Tamaki
- That is right.
- Sakai
- I was more intuitive.
- Tamaki
- You are still intuitive, aren’t you?
- Sakai
- I think so.
- Tamaki
- The fact is because you were a child is not the reason of being intuitive. Because you still are. People’s personality wouldn’t change.
- Sakai
- I think our basic personalities may not change, however, as we grow up, we may improve.
- Tamaki
- You could say it in the most cases of people.
- Sakai
- You had grown up. Just like when you were a child.
- Tamaki
- I think I was a deep thinker since I was a child.
- Sakai
- I haven’t changed myself since my childhood, either.
——I believe many adults used to have rich play experiences in their childhood, but as they grow up, they have to have common sense.
- Sakai
- Playing is essential, basically. People who cannot play now weren’t like that as they were children. They changed as they grew up.
- Tamaki
- We learn to change ourselves with other surroundings.
- Sakai
- I have a strong personality, which helped me remain as myself.
- Tamaki
- I haven’t been influenced to change myself, either!
——-You two didn’t compromise yourselves to quit to do what you want.
- Sakai
- In a way, we are not skillful for living. We are too open, not to be good at making up in the world.
- Tamaki
- We cannot play a proper role in being good adults.
- Sakai
- We haven’t grown up, yet.
- Tamaki
- We dare not to grow up. We don’t want to do our business if we have to quit ourselves.
——For trying to impress others or bargaining.
- Tamaki
- If we have to do that to make our business larger, it is all right to keep ourselves like this, because we have enough to make our living.
——However, we may be in a time now that we cannot manage ourselves if we are bound by a limitation.
- Tamaki
- I do think it is important to open ourselves. We don’t have to show off or impress others. For example, it is all right to show our information of LINE WORKS to our customers. I feel good if we could share our information easily. I don’t feel the necessity to divide up the information of one for keeping for ours and others for customers.
——I think opening up your company is not only offering information but also providing openness with your customers.
- Tamaki
- Anyways, our big central theme we have from now on is “play”.
- Sakai
- The main point is how our staff could play. Because we are already playing.
- Tamaki
- From next year, we have decided to assign vegetable patches to each team.
——Sounds good.
- Tamaki
- They can plant their favourite veggies, it means we are living. This is not for a job, we do it because we cannot survive without eating.
- Sakai
- Recently I use hashtag of #tamakiniime in Instagram post and then #life follows. I had been using #fashion before, but I felt it is not right, because it is our life, itself. Don’t you think so?
- Tamaki
- I believe living is ‘playing’.
Original Japanese text by Seiji Koshikawa.
English translation by Adam & Michiko Whipple.